Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fra veganer til vegetar?

 

Filosofi, Etik & Religion

Sider: << < 1 2
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 16/5 2017 15:35

Moeller33 nævner Nutritrionfacts som Dr Michael greger står bag, han har også meget godt at sige. Som en sidste bemærkning er her en video af ham:





Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 16/5 2017 19:08 | Indlæg redigeret den: 16/5 2017 19:24

Stina3
Jeg prøver at nå et svar til dig i aften.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 17/5 2017 21:59 | Indlæg redigeret den: 17/5 2017 23:33

Det blev så i dag :D

Jeg vil lige rydde en evt. bekymring af vejen du kan have om æg, kolesterol og sundhed. En uafhængig belgisk forsker uden forhåndsinteresse i at bevise at animalsk enten skulle være dårligt eller godt har lavet denne timeglasmodel. Den fokuserer på at vedligeholde sundhedstilstanden og nedsætte farten i aldringsprocessen. Føje flere år til dit liv, og mere liv i de år, du har at leve i – ved at vælge tingene i nederste halvdel fremfor øverste. Som du ser, er basiskosten grønt og frugt (ikke brød og stivelse som er henvist til toppen). Anbefales at spise meget lidt animalsk, men også at det ikke er optimalt (ernæringsmæssigt set) at give helt afkald på det grundet letoptageligt zink, B12, carnosin, jern, K2 -vitamin, D-vitamin osv. Det mest interessante for os er at få styr på de æg. Den korte version er at du i princippet kan spise æg hver dag – eller med måde (der står også lidt om ost i samme afsnit).






Jeg vil tilføje at man kan lave en yderligere distinktion. Der er nemlig stor forskel på blomme og æggehvide. Der sidder en masse mikro-næringsstoffer i blommen (’naturens multivitamin’) sammen med kolesterolen. Så har du æggehviden der er protein. En anekdote er at indenfor det fitness univers jeg befinder mig i, så har du f.eks. verdens ældste og smukke kvindelige bodybuilder på 80 år, Ernestine Shepherd, hun står op hver dag 5:30 og laver en art omelet af 10 æggehvider før hendes løbetur.

Erfaringsmæssigt ved man at i forbindelse med et traditionelt morgenmåltid bestående af havregryn/plantemælk, korn, frugt --- at indgår æg også som en del af måltidet (eller skive fuldfed ost) så opnår man en effekt hvor de fleste føler sig længere mæt (forbi middag). Jeg ved for eksempel at Lotte Arndal slår på tromme for æg og ost i forbindelse med morgenmåltidet til hendes klienter.

Indenfor ernærings-verdenen kender man også til det engelske begreb satiety som betyder: means a state of fullness. Det ved man erfaringsmæssigt at æg bidrager til. Måske er det noget du savner? Æg (med fedt og protein) kan derfor sagtens indgå i slankekost. Og som du selv påpegede, så er pandekager baseret på æg og banan en del mere kalorielette end pandekager med mel!

Du er velkommen til at skrive mig en PM om evt. praktiske problemstillinger du kunne have om disse ting. Men som jeg sagde, gå gerne efter madglæden.
Theodor
Forum-indlæg: 81
Område: Vestjylland
Dato: 18/5 2017 21:11 | Indlæg redigeret den: 18/5 2017 21:26

Kanon indlæg !ja

http://llk.dk/yeqjy2

http://llk.dk/qe858i

http://llk.dk/ga84ey

http://llk.dk/ldrsym

4 hurtige fra google
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 19/5 2017 09:28

Så havregryn og bælgfrugter er sundt, men kartofler er ikke, og yderligere er kartofler af en eller anden grund også så usundt at de er placeret kun et trin over fastfood(burgere, pizza, hotdogs, snacks) rødt kød(svin, okse, får, hest) og friturestegt mad?????? Det her må være en joke, ingen kan i alvor tro på så mærkelige ting, jeg nægter at tro på det. Jeg er nu overbevist om at det her bare er for sjov. good one :p

dagens menu:

morgen - kartoffelmos

middag - grøn salat med kartofler

aften - hasselbagt kartofler med salat og veganske frikadeller

Theodor aka Skovnød, du ville være enig med folk i at jorden var flad hvis bare de var uenige med mig. Prøv at gå ud på gaden og sig til tilfældige folk at havregryn er sundt, men kartofler er nærmest livsfarlige, folk vil tro du er gal eller gå ud fra det er en joke og grine.
Moeller33
Forum-indlæg: 5
Område: Ikke oplyst
Dato: 19/5 2017 11:21 | Indlæg redigeret den: 19/5 2017 11:28

Curator, uanset hvor mange mikronæringsstoffer der er i æg, er det ikke en god grund til at spise det. Hvis vi sagde kolesterol i æg var sundhedsfremmende hvilket det IKKE er, ville det heller ikke være en god grund til at indtage dem. Æg er helt sikkert en kilde til næringsstoffer ja, men når du indtager en fødevarer får du alt hvad der hører med i "pakken". Æg er OGSÅ en rig kilde til cholin, methionin glycotoxiner osv. Alle sammen nogle stoffer der påvirker vores helbred negativt i form af fx prostata cancer og diabetes https://nutritionfacts.org/video/how-our-gut-bacteria-can-use-eggs-to-accelerate-cancer/ https://nutritionfacts.org/video/eggs-choline-and-cancer/ https://nutritionfacts.org/video/eggs-and-diabetes/.
At kolesterol i fødevarer ikke har betydning for vores kolesteroltal er simpelthen forkert. Det er sandt at studier viser at ved indtagelse af et æg om dagen, er der ikke nævneværdig ændring i kolesteroltal. Hvad der ikke bliver fortalt er, at forsøgspersonerne allerede lever på en kolesterol og fedtrig kost (Nordisk -Vestlig kost). Så nej et æg om dagen gør ikke en allerede uhensigtsmæssig kost værre, men den gør den absolut heller ikke bedre. Det er studier der viser, at når en veganer indtager bare et æg, stiger personens kolesteroltal kraftigt. Så den påstand der nævnes i din ikke så troværdige kilde er simpelthen ikke sand, og så er det egentligt ligegyldigt om han har interesse i at vise det ene eller andet. Som du også skriver kan æg sagtens indgå i en "slankekost", og ja det kan det da bestemt. Det kan chips og cola også. Men er det sundhedsfremmende og optimalt ? Næppe. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989358/

Theodor, at du googler æg og bruger sider som "dagens.dk" og "aktivtræning" til at lade dig overbevise er ikke specielt klogt. Det er mulighvis top 3 over hjemmesider der lukker lort ud, men som folk gerne vil høre. Gør dig selv den tjeneste at undgå at google så omdiskuterede emner, da det kun vil forvirre dig yderligere eller højest sandsynligt give dig en masse ringe information uden videnskabelige belæg. .
Theodor
Forum-indlæg: 81
Område: Vestjylland
Dato: 19/5 2017 14:53

Aros :( mit navn er Kim/Theodor og ikke Skovnød og er det et problem?
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 19/5 2017 18:32 | Indlæg redigeret den: 19/5 2017 21:05

Så havregryn og bælgfrugter er sundt, men kartofler er ikke, og yderligere er kartofler af en eller anden grund også så usundt at de er placeret kun et trin over fastfood(burgere, pizza, hotdogs, snacks) rødt kød(svin, okse, får, hest) og friturestegt mad?????? Det her må være en joke, ingen kan i alvor tro på så mærkelige ting, jeg nægter at tro på det. Jeg er nu overbevist om at det her bare er for sjov. good one :p

men kartofler er ikke, og yderligere er kartofler af en eller anden grund også så usundt at de er placeret kun et trin over fastfood(burgere, pizza, hotdogs, snacks) rødt kød(svin, okse, får, hest) og friturestegt mad?????? Det her må være en joke, ingen kan i alvor tro på så mærkelige ting, jeg nægter at tro på det. Jeg er nu overbevist om at det her bare er for sjov. good one


Det er måske nyt for dig, men som den belgiske forsker Kris Verburgh skriver, så rykkede man på Harvard for nogle år siden kartoflen op blandt de aller-usundeste fødevarer i verden. Den viden er også nået de mere ordinære kostvejledere herhjemme på det seminarer jeg har været på igennem de sidste par år. At du finder det morsomt, viser hvor lidt du ved om kost.

Harvard Nutrition



Af en eller anden grund er kartoflen bare hellig blandt mange veganere, med andre ord noget man ikke rigtig stiller spørgsmål ved. Jeg tror det har at gøre med at kartoflen allerede er så udbredt her i vesten at den er svær at undvære og at kartoflen er en måde at gøre plante-baseret kost mere tolerabel/spændende.

McDougall er vist kendt for at tillade en halv teske sukker på maden. Men varmetilberedningen af kartoflerne gør bare kartofler langt hurtigere end hvidt bord-sukker. Det fremgår af tabellen nedenfor. Ikke så underligt at jeg bliver sulten efter kartofler af alle fødevarer, hvis sulten for alvor får lov at gnave i mig.



Min egen erfaring stemmer desuden helt overens med anbefalingerne fra den belgiske forsker omkring velværen associeret lav-glykæmisk/anti-inflamatorisk kost. I stedet for ris (hurtig stivelse) spiser jeg til aftensmaden hellere en ekstra ret grøntsager (dvs. to grøntsags-retter ) + linsesuppe (protein/kulhydrat-mix). Blodsukkeret opfører sig bedre ved at udelade ris og brød. Linser forsyner nogle kulhydrater med attraktivt glykæmisk indeks helt nede på 29, hvilket er bedre end hvide og brune ris oppe på hhv. 60 og 70! Tillige er linser en proteinkilde som er relativ lav på aminosyren methionine (i forhold til muskelkød-proteiner). Giver det derfor mening at spise linser, ja det tror jeg nok det gør!

Havregryn er den sundeste stivelsesbaserede kilde til kulhydrater. Sundheds-fremmende egenskaber beskrevet mange steder.

Da jeg ikke lige har Verburgh’s bog ved hånden så jeg kan tage billeder, så kommer Ron Rosedale ind på hvordan mængden af insulin og insulin-vækstfaktor 1 (IGF.1) øges med indtag af stivelse og protein - kroppen er særlig opmærksom på at detektere disse to makro-nutrienter - og så indstiller kroppen sig på generel vækst, som sker på bekostning af vedligehold og reparation DNA m.m. Fedt og 'langsom mad' er det eneste der kan omgå denne genetik. I videoen snakker de om stivelse og om der findes ’sikker’ stivelse. Rosedale kommer ind på genetik og de to mekanismer der også lægger til grund for den stivelseskritiske timeglasmodel, ca 53:00 minutter inde, og det varer kun få minutter.







Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 19/5 2017 21:08

Edit tilføjede video: Det relevante starter 53 minutter inde og varer få minutter.

Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 21/5 2017 08:45 | Indlæg redigeret den: 21/5 2017 09:05

Tænkt at der går folk rundt i verden og tror på at kartofler er usundt, det jo helt utroligt og ja jeg bliver nu altså godt og grundig mæt af at spise kartofler, som de fleste mennesker gør, så at du bliver sulten efter at have spist kartofler, tror jeg er en oplevelse du står ret alene med. Har ihvertfald aldrig hørt andre sige at de har den oplevelse.

Jeg siger ikke at havregryn er usundt, og er dårligere end andre former for stivelse. Men kartofler som du fordømmer er faktisk mere ernæringsmæssigt komplet. Du ville kunne overleve i 6 måneder eller længere udelukkende på katofler, hvorimod hvis du kun levede af havregryn, ville du hurtigt komme til at lide at bl.a c vitamin mangel. Grunden til at kartofler er så værdsat i vesten er nok netop pga at kartofler er en af de få former for stivelse der indeholder c vitamin, og dermed har været med til at hjælpe til undgå sygdomme under langvarig rejse, og visse befolkninger har i perioder overlevet udelukkende pga kartoflen. Havregryn, ris, de fleste kornsorter og former for stivelse osv indeholder ikke c vitamin. Og nu er det her med mad jo heller ikke mere kompliceret end man selv kan prøve det af. Hvis jeg prøver at leve en hel uge kun af lagkage vil jeg have det ad helvede til, fordi det er usundt, men lever jeg en uge af kartofler vil jeg have det fint. Forbi kartofler er sundt. Jeg er uening med John mcdougall ångående sukker, på den anden side hvis så lille en mængde sukker får en person til at spise havregryn til morgenmad istedet for hvidt brød med smør og kødpålæg, så er det tros alt et godt alternativ. Selv ville jeg nu foreslå at søde det med frugt istedet for. Eller endnu bedre bare spise frugt til morgenmad. Og du finder det ikke sigende at stort set ingen er enige med dig og dine "ordinære" kostvejledere? hvad det så end betyder. Colin campbell og John mcdougall er f.eks faktiske læger og ernæringsforskere. så vidt jeg ved kan alle kalde sig kostvejleder uden nogle forudsætninger eller særlig viden.


Da jeg ikke lige har Verburgh’s bog ved hånden så jeg kan tage billeder, så kommer Ron Rosedale ind på hvordan mængden af insulin og insulin-vækstfaktor 1 (IGF.1) øges med indtag af stivelse og protein - kroppen er særlig opmærksom på at detektere disse to makro-nutrienter - og så indstiller kroppen sig på generel vækst, som sker på bekostning af vedligehold og reparation DNA m.m. Fedt og 'langsom mad' er det eneste der kan omgå denne genetik.


De optimale forhold for vedligehold og reparation er under faste, hvor kroppen forbrænder primært fedt. Men under spisning er det grøntsager og frugter der bidrager mest til vedligehold, reparation og udrensning. Hvis indtag af stivelse og protein forhindrer dette undrer det mig at du foreslår havregryn og æg som en del af kosten. Det er klart at der er former for stivelse der er mindre anbefalesværdigt som f.eks de meget bearbejdede former, f.eks hvide ris, hvedemel osv, men ud over det, forstår jeg ikke ideen om safe starch, eller hvorfor kartofler skulle være onde. Hvorfor får jeg det ikke dårligt af at spise kartofler hvis det er så skidt for mig?, det ville jeg da gøre af store mængder junk food som du sætter det i kategori med. Eller hvad med vi laver et eksperiment der hedder at jeg lever 1 måned udelukkende af kartofler og og du lever 1 måned udelukkende af rødt kød, da de jo i din optik er lige skadelige og hvis du så stadig er i live efter den måned, så kan vi sammenligne resultater. Jeg er ret sikkert på at jeg stadig vil være i live, og glad og tilfreds. Hvorimod du efter få dage vil opleve forstoppelse, mavekrampe, og til sidst symptomer der peger på at dit liv er i fare. Tvivler eller rettere jeg VED at ingen vil være i livsfare efter en måned med kun kartofler. Det er iøvrigt heller ikke rigtigt at kartofler kun har haft betydning for vesten. Så jeg vil sige at jeg kan bevise at kartofler er sundere end de fødevarer du sætter dem i kategori med og jeg tør at bruge mig selv i eksperimentet. Jeg elsker mig selv for meget til at turde at leve kun af junkfood eller rødt kød i 1 måned, men vil gerne bevise at kartofler ikke er usund ved at leve udelukkende af kartofler i 1 måned, Nogle der tør at melde sig til kun at spise rødt kød i 1 måned? Husk Curator siger det er lige usundt. Til dem der melder sig til rødt kød gruppen i eksperimentet, så vil jeg foreslå at i skriver jeres testamente med det samme, for at være sikker.






Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 21/5 2017 10:36 | Indlæg redigeret den: 21/5 2017 10:38

ps: udsving i blodsukker er kun et problem fordi den diet de taler om er høj i fedt. bring fedtindholdet ned, og sunde kulhydrater skaber ingen udsving. Selv en skefuld hvid sukker om dagen skaber ikke problemer, hvis resten af kosten er udelukkende frugt, grøntsager og sunde former for stivelse(Kartofler, havre, Brune ris, bælgfrugter osv)
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 21/5 2017 10:59

Fedt er ikke nogen god energikilde til daglig alm brug. Fedt skal bruges i små mængder til omsætningen af visse vitaminer og mineraler, og det er ellers kun meningen at fedt skal bruges som energi kilde ved sult og sygdom, hvor man ikke spiser, men forbrænder kropsfedt .

I forhold til vægttab ved overvægt, kan man tabe sig ved at leve udelukkende af flødekager, cola, æg eller rødt kød hvis mængden er lille nok, det betyder ikke at det er sundt. Sund mad, som man både kan spise sig mæt i og som ikke gør en syg eller overvægtig er grøntsager og frugt. Plus stivelse i tilfælde af at man ikke kan få dækket sit kaloriebehov af frugt. Og hvad angår stivelse er kartofler og sweet potato bestemt ikke iblandt den dårligste af slagsen, de er nærmere iblandt den bedste af slagsen. Det ikke noget der er svært at forstå eller vildt kompliceret hvad sund mad er, inderst inde ved de fleste det godt. Problemet er bare at folk har følelsmæssigt brug for at tro på at pandekager og bacon og æg til morgenmad er sundt, fordi de har lyst til at fortsætte med at spise det.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 10/6 2017 16:41 | Indlæg redigeret den: 10/6 2017 20:32

Besvarelsen havde mere karakter af arbejde og røg derfor nederst i min arbejdsbunke. Dine indlæg rummer for mange misforståelser og digressioner.

Her misforstås fx noget der i grunden er ret nemt at forstå.

Aros skriver "Tænkt at der går folk rundt i verden og tror på at kartofler er usundt, det jo helt utroligt og ja jeg bliver nu altså godt og grundig mæt af at spise kartofler, som de fleste mennesker gør, så at du bliver sulten efter at have spist kartofler, tror jeg er en oplevelse du står ret alene med. Har ihvertfald aldrig hørt andre sige at de har den oplevelse."


For disse er almindelige brugte udtryk: Sulten efter mere. Sulten efter noget chokolade. Jeg er sulten efter noget godt at spise.

Følgenede af det jeg skriver har derfor intet har at gøre med kartofler's 'mæthedheds-indeks'

Ikke så underligt at jeg bliver sulten efter kartofler af alle fødevarer, hvis sulten for alvor får lov at gnave i mig.


Men alt at gøre med at kartofler går hurtigt i blodbanen.

Jeg siger ikke at havregryn er usundt, og er dårligere end andre former for stivelse. Men kartofler som du fordømmer er faktisk mere ernæringsmæssigt komplet. Du ville kunne overleve i 6 måneder eller længere udelukkende på katofler, hvorimod hvis du kun levede af havregryn, ville du hurtigt komme til at lide at bl.a c vitamin mangel.


Kartofler besidder ikke nogen ernæringsmæssige-kvaliteter der ikke kan fås bedre andre steder, men besidder egenskaber værre end bordsukker. Harvard-pyramiden reflekterer dette faktum. Timeglasmodellen reflekterer dette faktum. Langer's madpyramide jeg omtaler senere reflektere dette faktum.

Hvidt brød, hvide ris, kartofler er stivelse som hurtigt omdannes til glukose- er ren sukker som næsten omgående absorbers i blodet. En del omhyggelige studier har vist at der sker langt større stigning i blodsukker og insulin efter at have spist kartofler end hvis man spiser rent bordsukker. Hvilket har at gøre med kartoffel-molekylernes finere struktur efter varmetilberedningen.

Og du finder det ikke sigende at stort set ingen er enige med dig og dine "ordinære" kostvejledere? hvad det så end betyder. Colin campbell og John mcdougall er f.eks faktiske læger og ernæringsforskere. så vidt jeg ved kan alle kalde sig kostvejleder uden nogle forudsætninger eller særlig viden.


Dette er mærkelig udmelding, for du lænker til Dr. McDougall der er uforstående overfor den udbredte kritik der netop er af kartoflen, man er enige om at kritisere. Og McDougall ignorer fuldstænidg det føromtalte væsentlige kritikpunkt af kartoflen i den video du lænker til, som er en biased promovering af den, ude af trit med den verden vi lever i nu, med alt for mange af de hurtige kulhydrater.

Din kritik af kostvejledere er idiotisk, jeg skrev specifikt at disse skeler til Harvard (pyramiden). Walther Willet fra Harvard er en af de mest respekterede, publicerede og citerede læger du overhovedet kan finde. Langt foran de to de personligheder du nævner.

Wiki om Willet
https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Willett

Boston Globe artikel

Walter Willett’s food fight

The world’s most influential nutritionist is waging a war against unhealthy eating, obesity, and, every once in a while, his fellow researchers.


https://www.bostonglobe.com/magazine/2013/07/27/what-eat-harvard-walter-willett-thinks-has-answers/5WL3MIVdzHCN2ypfpFB6WP/story.html



At det automatisk skulle diskvalificere kostvejledere når de tager udgangspunkt i en lægelig autoritet som Willet ovenfor,fortæller om hvor lille din verden er. På sidste seminar gennemgik en klinisk diætist den danske læge Jerk W. Langer’s anti-inflamatoriske kost, der akkurat som andre lav-glykæmiske kostbaserede principper nødvendigvis må være kartoffel-kritisk (kartofler er i Langer's pyramide indplaceret i næst-øverste lag sammen med rødt kød).

Grunden til at kartofler er så værdsat i vesten er nok netop pga at kartofler er en af de få former for stivelse der indeholder c vitamin, og dermed har været med til at hjælpe til undgå sygdomme under langvarig rejse, og visse befolkninger har i perioder overlevet udelukkende pga kartoflen.


Irrelevant digression omkring kartoflen's historie, der spises ikke fortsat kartofler på grund af de sørejser man en gang foretog, kartoflen udgør en stor del af madkulturen med dens velsmag og mange anvendelsesmuligheder: sovs og kartofler på middagsbordet og i plejehjems-maden, til grillsnasken med bagt kartoffel & sodavand (den går fint sammen med).

Det er iøvrigt heller ikke rigtigt at kartofler kun har haft betydning for vesten.

Ingen steder står det skrevet. Hold dig nu til teksten.

Jeg siger ikke at havregryn er usundt, og er dårligere end andre former for stivelse. Men kartofler som du fordømmer er faktisk mere ernæringsmæssigt komplet. Du ville kunne overleve i 6 måneder eller længere udelukkende på katofler, hvorimod hvis du kun levede af havregryn, ville du hurtigt komme til at lide at bl.a c vitamin mangel. Grunden til at kartofler er så værdsat i vesten er nok netop pga at kartofler er en af de få former for stivelse der indeholder c vitamin, og dermed har været med til at hjælpe til undgå sygdomme under langvarig rejse, og visse befolkninger har i perioder overlevet udelukkende pga kartoflen. Havregryn, ris, de fleste kornsorter og former for stivelse osv indeholder ikke c vitamin. Og nu er det her med mad jo heller ikke mere kompliceret end man selv kan prøve det af. Hvis jeg prøver at leve en hel uge kun af lagkage vil jeg have det ad helvede til, fordi det er usundt, men lever jeg en uge af kartofler vil jeg have det fint. Forbi kartofler er sundt.


Dit tankeeksperiment omkring monodiæter fjerner sig fra virkeligheden, man kan næsten altid lave den forsøgsopstilling der giver det ønskede resultat, men er selvfølgelig irrelevant for langsigtet kostplanlægning som afspejles i de respektive mad-pyramider. Timeglasmodellen bygger på to ting: 1 vedligeholde sundhedstilstanden (undgå for tidlig sygdom) og 2) på den nyeste viden om bremse molekylære aldringsmekanismer som i sidste ende fører til at kroppens endeligt. Kartofler spiller ingen vigtig rolle i den model, tværtom.

I den video jeg lænkede til omtales en person der netop havde gennemført en måneder lang monodiæt på kartofler, selvom han i løbet af første uge begyndte at føle sig utilpas og vedblev med at være det kuren ud.

(fortsættes)
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 10/6 2017 22:16

"Besvarelsen havde mere karakter af arbejde og røg derfor nederst i min arbejdsbunke."


Hej Curator. Ved ikke hvad du mener med denne udtalelse. Men hvis du har for travlt med arbejdsopgaver, behøver du jo ikke at bruge tid på denne tråd, dit arbejde er da vigtigere ;-) . Har selv tænk at det et tidspilde for mig at skrive i denne tråd, men har svært ved at lade være, da jeg mener at nogle af dine kostråd er skadelige og forkerte, og føler næsten det er mig pligt at advare folk om at lytte til dem fordi de simpelthen ikke er rigtige.


"Dine indlæg rummer for mange misforståelser og digressioner."


Hvordan, eksempel?

"For disse er almindelige brugte udtryk: Sulten efter mere. Sulten efter noget chokolade. Jeg er sulten efter noget godt at spise.
Følgenede har derfor intet har at gøre med kartofler's 'mæthedheds-indeks' "


Okay, så er det mig der misforstod dig her. At man stadig føler lyst til noget sødt efter maden er meget normalt. Det er fordi vi biologisk er lavet til at søge sødt(frugt), Så hvis du spiser noget mere frugt, så vil du ikke føle sig sulten efter mere, og så ender du ikke med at spise sådan noget bras som chokolade. At føle sig sulten efter mere ligemeget hvor meget man spiser er noget der er meget normalt blandt folk der ikke spiser frugt og er kulhydratforskrækkede .
At noget går hurtigt i blodbanen er ikke nødvendigvis dårligt, det kan bare betyde at det nedbryde og fordøjes nemt og hurtigt. Det er mere vigtigt om det er en komplet fødevare eller ej. Forskellen på hvid sukker og kartofler er at sukker er en forarbejdet rafineret fødevare uden vitaminer, mineraler, fibre eller andre næringstoffer. Netop fibrene er bla noget af det der er med til at kroppen reagerer anderledes på f.eks frugt og kartofler end sukker. Frugt går endnu hurtigere i blodbanen end kartofler gør, er frugt så også usundt? problemet med hele argumentet imod kartofler er at man går ud fra at fordi det går hurtigt i blodbanen at så er det usundt og ligeså skadeligt som sukker. Men sådan kan man kun se det, når man kun fokuserer på et aspekt af en fødevare. Kartofler er ikke bare kun hurtige kulhydrater som sukker.

"Kartofler besidder ikke nogen ernæringsmæssige-kvaliteter der ikke kan fås bedre andre steder, men besidder egenskaber værre end bordsukker. Harvard-pyramiden reflekterer dette faktum. Timeglasmodellen reflekterer dette faktum. Langer's madpyramide jeg omtaler senere reflektere dette faktum."


Det er selvfølgeligt rigtigt, Men det kan du sige om mange fødevarer. F.eks inderholder grønkål og spinat mere af næsten alle nræringstoffer end f.eks icebergsalat gør, derfor er icebergsalat stadig sundt, og jeg ser ingen grund til at fraråde folk at spise det.

"Hvidt brød, hvide ris, kartofler er stivelse som hurtigt omdannes til glukose- er ren sukker som næsten omgående absorbers i blodet. En del omhyggelige studier har vist at der sker langt større stigning i blodsukker og insulin efter at have spist kartofler end hvis man spiser rent bordsukker. Hvilket har at gøre med kartoffel-molekylernes finere struktur efter varmetilberedningen."


Det er så bare interessant at folk der har en tilpas fedtfattigt kost(og det vil kræve at der er ingen æg, ost osv) ikke får sukkersyge selv med en kost der indeholder ren sukker. Bl.a Mcdoguall har helbredt folk for type 2 sukkersyge, og nogle af dem kom endda sukker på deres havregryn eller musli om morgenen. Jeg vil klart fraråde ren sukker, men heller lidt sukker på morgenmaden end æg og nogle af de andre ting du foreslår. Jeg er endda ret sikker på man kunne helbrede type 2 sukkersyge med en kun kartofler diet.

"Dette er mærkelig udmelding, for du lænker til Dr. McDougall der er uforstående overfor den udbredte kritik der netop er af kartoflen, man er enige om at kritisere. Og McDougall ignorer fuldstænidg det føromtalte væsentlige kritikpunkt af kartoflen i den video du lænker til, som er en biased promovering af den, ude af trit med den verden vi lever i nu, med alt for mange af de hurtige kulhydrater."


Jeg vil nu næppe sige at der er en udbredt kritik af kartoflen, og at der er enighed om at kartofler er en livsfarlig spise. Tror faktisk de fleste ernæringseksperter trækker på smilebåndet over tanken om at sætte kartofler i samme kategori som rødt kød og junk food. Og igen, vi kan lave en simpel test for at se om de er lige usunde. De lever af rødt kød i en måned og jeg lever af kartofler i en måned. Jeg vil nok synes det bliver en smagsmæssigt lidt ensformig måned, men på ingen måde vil mit helbred være i fare, du derimod vil ret sikkert have meget alverlige helbredsproblemer efter en måned, måske endda være i livfare eller død. At Denise minger, et par folk fra harvard ingen kender, og en masse paleo folk siger kartofler er usunde, er næppe nok til at sige der er en udbredt kritik af kartoflen.

"Din kritik af kostvejledere er idiotisk, jeg skrev specifikt at disse skeler til Harvard (pyramiden). Walther Willet fra Harvard er en af de mest respekterede, publicerede og citerede læger du overhovedet kan finde. Langt foran de to de personligheder du nævner. "


At være læge er i sig selv ikke nogen kvalifikation, Du kan høre her hvorfor:

(varer kun 6 min)

Og hvor mange har Walther Willet helbredt fra såkaldt uhelbredelige sygdomme sammenlignet med f.eks John mcdougall? Det er vigtigere for mig end at være en af de mest publicerede og citerede læger der er. Hvad er det værd at være citeret af en masse andre læger der heller ikke kan helbrede deres patienter , men bare fyrer en masse intellektuelle stimurende ord af. Tjekkede Walther Willet , og han siger faktisk mange fornuftige ting, men også mange ufornuftige ting. I en video siger han at bl.a at kylling er en god proteinkilde. Men det er selvfølgelig ikke mere skørt end at æg og ost er sundt.

"At det automatisk skulle diskvalificere kostvejledere når de tager udgangspunkt i en lægelig autoritet som Willet ovenfor,fortæller om hvor lille din verden er. På sidste seminar gennemgik en klinisk diætist den danske læge Jerk W. Langer’s anti-inflamatoriske kost, der akkurat som andre lav-glykæmiske kostbaserede principper nødvendigvis må være kartoffel-kritisk (kartofler er i Langer's pyramide indplaceret i næst-øverste lag sammen med rødt kød). "


Igen, lad os teste hypotesen af, du lever af rødt kød i en måned og jeg lever af kartofler i en måned

"Irrelevant digression omkring kartoflen's historie, der spises ikke fortsat kartofler på grund af de sørejser man en gang foretog, kartoflen udgør en stor del af madkulturen med dens velsmag og mange anvendelsesmuligheder: sovs og kartofler på middagsbordet og i plejehjems-maden, til grillsnasken med bagt kartoffel & sodavand (den går fint sammen med). "


Pointen var at kartoflen er en mere komplet fødevare rent ernæringsmæssigt end havre. Havde de under de sørejser medbragt havregryn istedet for kartofler var de døde af c vitamin mangel, og de ville ikke kunne have brugt frugt, fordi den ikke kan holde sig i lang nok tid. Kartoflen er en af de få langtidsholdbare former for stivelse som er rid på c vitamin. Det sidste du kommer med her er til gangæld irrelevant, at sige at kartofler er skidt, fordi folk bruger den på en måde så det bliver usundt har intet med kartoflen i sig selv at gøre. Kartofler behøver ikke at blive serveret i et hav af brun sovs med flæstesteg osv til, selvom det sikkert er populært i plejehjemsmaden. Hvilket også kan forklare at de er på plejehjem og andre 70-80 årige stadig kan løbetræne og går i motionscenter hver dag, fordi de spiste sundt livet ingennem

"Dit tankeeksperiment omkring monodiæter fjerner sig fra virkeligheden, man kan næsten altid lave den forsøgsopstilling der giver det ønskede resultat, men er selvfølgelig irrelevant for langsigtet kostplanlægning som afspejles i de respektive mad-pyramider. Timeglasmodellen bygger på to ting: 1 vedligeholde sundhedstilstanden (undgå for tidlig sygdom) og 2) på den nyeste viden om bremse molekylære aldringsmekanismer som i sidste ende fører til at kroppens endeligt. Kartofler spiller ingen vigtig rolle i den model, tværtom."


Det giver jo ikke nogen mening. Du kan jo aldrig opstille et forsøg der giver et andet resultat end det der er muligt med den gældende fødevare. Og hvis rødt kød og kartofler er lige usundt, burde de skabe lignende sundhedsproblemer ved indtagelse. Derfor vil et monodiæt forsøg være en rimelig måde at afgøre det på, selvom man langsigtet ikke skal leve af kun 1 fødevare. Kartofler spiller ikke en vigtigt rolle i den model, men det gør æg? :-/ Monodiæeter er iøvrigt ikke et tankeeksperiment for mig, jeg har skam prøvet det, og jeg havde det fint. Det var så appelsiner og ikke kartofler. Men er villig til at prøve en monodiæt af kartofler, hvis nogen har deres liv så lidt kært at risikere at prøve en monodiæt af rødt kød. De mad-pyramider. Timeglasmodellen osv du referer til betyder ikke noget for mig, fordi de er baseret på det rene vrøvl. Det eneste positive er at de i det mindste forsøger at ændre på det vrøvl der var i de klassiske mad pyramider vi alle kender fra 80´erne, 90´erne og sikkert før. Prolemet er bare at det bliver erstattet med noget andet vrøvl der ikke har noget med virkeligheden at gøre.
WindamorA
Forum-indlæg: 35
Område: Midtjylland
Dato: 16/6 2017 11:33 | Indlæg redigeret den: 16/6 2017 11:35

Har skimtet tråden igennem og håber ikke, at jeg gentager noget, men umiddelbart ser det ud til, at trådstarter spiser for lidt bælgfrugt. Det, der findes af soja i vegansk pålæg, er sjældent nok til at dække proteinbehovet, fordi det ofte er blevet udvandet.

Bælgfrugt er vigtig i en sund vegansk kost. Det er der, man finder størstedelen af proteinerne. Samtidig giver bælgfrugt også langvarig mæthed og energitilførsel. De leverer altså energi hen ad vejen og får ikke blodsukkeret til at køre op og ned, sådan som f.eks. raffineret sukker kan gøre. Frugt og bær indeholder lidt hurtigere kulhydrater, men er stadig ikke så forstyrrende som raffinerede kulhydrater. Fuldkornsprodukter er også godt til at give langvarig mæthed og energitilførsel.

Linser indeholder rigtig meget protein, og det gode ved dem er, at de ikke skal stå i blød i 12 timer, som tørrede ærter og bønner skal. Dem kan man koge lige med det samme. :)
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 16/6 2017 21:56 | Indlæg redigeret den: 19/6 2017 17:54

@WindamorA

Enig omkring vigtigheden af bælgfrugt, og hvis du spørger mig er især de proteinrige linser vigtige for en vellykket kost. For linser er lettere at fordøje end fx. røde kidneybønner. Stiftede selv bekendtskab med linser via retten Kitchari/Kitcheree som er et af de mest grundlæggende måltider i den ayurvediske kost. Blodsukkeret arter sig bedre ved at udelade ris og brød til aften. Linser har et attraktivt lavglykæmisk indeks nede på 29.

Makulena fortalte der findes linser på dåse fra Bonduelle, som er hurtige at opvarme.

Omkring din anbefaling af fuldkornsprodukter bør man være opmærksom på at fx. groft brød er meget forskellig fra fuldkorn. Det har jeg ikke altid selv troet, men det fremgår blandt af det skema der blev postet tidligere.






kennethjuul
Forum-indlæg: 9
Område: Sjælland
Dato: 21/6 2017 10:42

Jeg har kun være vegetar i lidt over et halv år så jeg kan måske ikke sige så maget .
Men der jeg begyndte med det. var jeg veganer men . Som veganer kan man jo FEK heller ikke spise .rugbrød pasta boller brød og
Og masser af ander ting . For der er jo æg/mælk i . Det gør det næsten umurliget at spise sammen med (ikke veganer) og
Når man er ude og spise er det helt umurliget .
kan godt være det er en dårligt grund . Men det er dog beder ind at være kød-spiser
Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 21/6 2017 16:25

Hej Kennethhjuul, rugbrød, pasta, boller, og brød kan være en udfordring at finde uden at der er æg eller mælk i, men ikke umuligt. De fleste helsebutikker har en del produkter som er både veganske og glutenfri, og det gælder både pasta, brød osv. og også visse supermarkeder har et lille udvalg af vegansk pasta, brød m.m. De koster desværre en smule mere, men det kan jo kun ændres ved at flere køber dem. Det er det begrænsede salg der gør at den højere pris er nødvendig. Bor man i en mindre by er udvalget af specialbutikker nok mindre end hvis man bor i Århus eller KBH, men så kan man evt købe over nettet.

Med hensyn til at spise ude afhænger det af hvor man spiser. Ud over at det selvfølgelig ikke er et problem hvis restauranten er vegansk, så er det ofte nemt nok at spise vegansk på asiatiske restauranter og steder med ta selv buffet. Og så hvis ens ikke-veganske bekendskaber absolut skal på Mcdonalds eller et bøfhus, kan de jo gøre det en anden dag. Hensyn må gerne gå begge veje, og jeg er f.eks rimelig fleksibel med at spise et sted hvor mine venner også kan få kødretter, men så forventer jeg også at de har tankevirksomhed nok til ikke at ikke at invitere mig med til en grisefest, det kan de gøre en anden dag eller invitere en anden. Det kan lyde lidt hårdt, men nogle gange må man også forvente at ens livstil udelukker nogle mennesker fra ens liv, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Da jeg for 10 år siden stoppede med at ryge, drikke og leve af junkfood og begyndte at leve sundt, var der også en del venner der forsvandt, set i bagspejlet var det en god ting. De fleste af mine venner i dag er stadig ikke-veganere, men ingen af prøver at trække mig væk fra min livstil, hverken direkte eller indirekte. Og det er ikke værd at bruge tid på folk der ikke kan acceptere ens måde at leve på, det er livet for kort til.

Aros
Forum-indlæg: 861
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 21/6 2017 16:42

Omkring din anbefaling af fuldkornsprodukter bør man være opmærksom på at fx. groft brød er meget forskellig fra fuldkorn.


Ja der kan faktisk være en hel del forskel. Meget brød der går under groft brød, kan være hel op til 70-95 % hvedemel. En del supermarked brød er ikke særlig sundt, fordi der er underlige tilsætningsstoffer i, sukker, og andre ting i. Nogle gange er der heller ikke angivet mængder eller procenter af de ting der er i brødet, så man ved faktisk ikke altid rigtigt hvad det er man køber. Og nogle gange bliver betegnelsen fuldkorn også brugt om brød hvor måske 80 % er hvedemel.
Sider: << < 1 2