Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Inspiration

 

Madlavning

7x7
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 18/2 2020 15:24

For 4 uger siden valgte jeg at gå helt vegetarisk. Jeg har dog spist kød nogle få gange siden, men vil gerne undgå det. Jeg er desværre kommet til et "hul". Jeg har lavet nogle super skønne retter og det meste er blevet vellykket, men jeg er blevet lidt træt af champignon og "bløde" retter. Jeg savner noget tekstur. Jeg har søgt og søgt og synes kun jeg finder ting med champignon, brune retter osv. Tror bare jeg er kørt lidt fast. Er der nogen der kan komme med nogle retter jeg evt. kunne lave? Og er der andre der har oplevet "krise" ift at blive vegetar?
Mvh en ny i feltet :-)
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/2 2020 19:32 | Indlæg redigeret den: 18/2 2020 19:32

Velkommen til ^^

Hvilke bløde retter spiser du, siden du mangler tekstur?

Jeg tænker at det er rart at blande nogle rå retter og varme retter.
Fx en god salat med masser af sprøde elementer så som fx agurk, bladselleri, grønkål, rødkål, gulerod og peberfrugt.

Hvilken tekstur savner du?
Når jeg tænker på kød, så er det sådan noget sejt noget, der er svært at tygge i, så hvis det er det du savner, tænker jeg seitan eller stegt tofu kan give dig den tekstur.

Der findes et hav af forskellige veganske madblogs.
Her har månebarnet samlet nogle af dem:
https://maanebarnet.org/veganer/danske-veganerblogs/

måske du kan finde inspiration på nogle af dem.

Du kan også tilmelde dig veganerudfordringen, så får du en personlig veganer, som du kan søge råd og hjælp hos. https://veganerudfordringen.dk/

Håber du finder den rette inspiration :]
7x7
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 20/2 2020 12:19

Tak for dit svar.

Jeg har som sagt spist rigtig meget med champignon. Crepes med champignon, gryderetter med champignon osv.
Jeg fik kød den anden dag og bed mærke i fornemmelsen af det, og det var bestemt ikke det jeg savner, fandt jeg ud af. Hvilket jo er godt, når min mission er at blive kødfri :-) jeg har også fået vegetar lasagne og her tænker jeg at det kræver nogle forsøg med forskellige opskrifter inden jeg finder den rette.

Tak for linket, det gav lige et boost og har også fundet lidt spændende opskrifter herinde. Jeg søger ofte på billeder når jeg søger opskrifter og synes det er det samme der dukker op så. Men dit svar har i hvert fald skubbet mig lidt videre. Tak for det. Det med de rå grøntsager var også en super god idé, egentlig sjovt jeg ikke lide har tænkt på det - har nok tænkt meget i at lave kendte retter om og fokuseret på tilberedning osv. Det er nok bare altid udfordrende at lave vaner om. Men jeg er blevet inspireret og motiveret til at fortsætte !ja