Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Når kroppen bestemmer

 

Sundhed

Pia
Forum-indlæg: 22
Område: Østjylland
Dato: 30/7 2018 12:08

Så kom den dag, jeg troede aldrig ville oprinde for mig...

Jeg har levet lakto/ovo vegetarisk on/off hele mit voksenliv, mange år vegetar derhjemme og omnivor ude, men 100% vegetar siden 2010. Jeg har mange fødevareallergier, så det har ikke været supernemt, og jeg har altid afvist at gå vegansk, fordi det er ret svært med allergier overfor alle nødder og mandler, langt de fleste typer frø samt soja og et par andre ting.

Men for halvanden måned siden måtte jeg overgive mig. Jeg kan ikke klare mælk, æg, ost, smør, yoghurt osv mere! Jeg er klar over, at det har været undervejs noget tid. Kvalme, kvalme, kvalme - bare det står i mit køleskab! Æg er klart værst. Så det var bare om at gå igang! Heldigvis har jeg trukket en del vegansk ind gennem årene for at få afveksling, og det kommer mig til gode nu. Det går ok! Jeg klarer det faktisk ret godt, synes jeg. Mangler ikke noget essentielt (og med aquafaba er mayo'en reddet :D ), føler mig godt tilpas og med energi. Jeg tager i forvejen ret mange kosttilskud, bla. algeolie, pga fysisk sygdom og dårlig vitaminoptagelse, så på den måde er jeg godt dækket ind. Min kost er og har altid været baseret på øko råvarer, som behandles nænsomt (læs: ikke først koge, så stege og derefter bage ;) ).

Foreløbigt har jeg besluttet at spise det, der er på bordet når jeg er ude (alle tager i forvejen supermange hensyn til mig, men min familie er straks gået ind på vegansk hensyn), når det ikke lige kan sorteres fra. Men der er konsekvenser fra maveområdet ;) . Måske har jeg udviklet nye allergier, måske er det bare aldersbetinget - en del kvinder får problemer med diverse lidt oppe i alderen, og jeg er trods alt 52.

Så hvis der sidder nogen derude og føler sig begrænset af fødevareallergier, så vil jeg bare sige, at man kan godt! Det kræver selvfølgelig omtanke og fornuft, især hvis man ikke lige er til alt for mange forarbejdede erstatningsprodukter, men det gør almindelig sund livstil også.
knud
Forum-indlæg: 179
Område: Århus
Dato: 16/3 2019 11:57

Stærkt valg.

Jeg vil forslå at du læser bøgerne af den medicinske seer Anthony william dem tror jeg
kan hjælpe dig meget.